piątek, 12 czerwca 2009

MPPL

Wczoraj liczenie w ramach MPPL.
MPPL - Monitoring Pospolitych Ptaków Lęgowych to wieloletni program badawczy pilotowany przez Ogólnopolskie Towarzystwo Ochrony Ptaków (OTOP). W skrócie polega na corocznej kontroli na stałych powierzchniach badawczych o wielkości 1 km2. Uzyskane dane w skali całego kraju pozwalają śledzić zmiany liczebności ptaków na przestrzeni kolejnych lat. Więcej informacji na:

Moje powierzchnie badawcze to 2 położone na Płaskowyżu Głubczyckim oraz 2 na Płaskowyżu Rybnickim.
Wczoraj kontrolowałem Płaskowyż Głubczycki (fot.) - miejsce dla mnie specjalne, gdzie poświęciłem ostatnie 7 lat w ramach badań doktoranckich z zakresu botaniki.

                                   11.06.2009, ok. Lewic

Pierwsza z powierzchni to GS-1, teren położony w malowniczej okolicy PGR Dolędzin (fot.).

                                  11.06.2009, ok. Dolędzina

Powierzchnia ta jest bardzo ciekawa ornitologicznie. Dotychczas zanotowałem tu 82 gat. ptaków, w tym np. kanię rudą, kobczyka, trzmielojada, turkawkę czy zniczka. Dzisiaj było 37 gat., z których kilka fot. poniżej:


                                   Mazurek (Passer montanus)


                                   Świerszczak (Locustella naevia)


                                   Ortolan (Emberiza hortulana)


                                   Łozówka (Acrocephalus palustris)

Druga z powierzchni to GS-63, w ok. Michałkowic (fot.).



Tu stwierdziłem dotychczas 41 gat. ptaków, w tym przepiórkę, białorzytkę, ortolana, turkawkę i błotniaka zbożowego.


                                   Dzierzba gąsiorek (Lanius collurio